Toyota tester brintlastbil med Coca-Cola og Air Liquide

24 juli 2024

Toyota har netop leveret en ny brintlastbil til Coca-Cola, der skal bruge det brintdrevne langturskøretøj til distributionen af læskedrik. Brintlastbilen er udstyret med Toyotas brændselsceller og store brinttanke og vil medvirke til at fremme brintinfrastrukturen i Europa og reducere CO2-udledningen fra den tunge transport betydeligt. Den eneste udledning fra brintlastbilens udstødningsrør under kørslen er nemlig vand.

Toyota er netop begyndt at teste en ny brintdrevet langturslastbil sammen med Coca-Cola som en del af læskedrikvirksomhedens store distributionsnet. Den brintdrevne lastbil benytter Toyotas brændselscellemoduler, der kombinerer brint og ilt til at producere strøm til lastbilens elmotorer. Den eneste udledning fra brintlastbilens udstødningsrør under kørslen er vand. Samtidig sikrer hurtig optankningstid en høj udnyttelsesgrad af brintlastbilen.

Det franske selskab, Air Liquide, leverer til dette projekt brinten, der har ophav i vedvarende energi. Samarbejdet mellem de tre parter understreger betydningen af en sideløbende balanceret udvikling af både køretøjer og brintinfrastruktur for at fremme et mere bæredygtigt samfund.

Toyota har til hensigt gennem lignende projekter med brintlastbiler at understøtte reduktionen af CO2 fra den tunge transport, der tegner sig for en fjerdedel af godstransporten i Europa baseret på kørte tonkilometer.

Kommercielle lastbilers brugsmønstre og deres behov for store mængder brint gør dem til vigtige spillere i udvikling af brintinfrastrukturen både i Europa og andre steder i verden.

Samarbejdet illustrerer endnu engang Toyotas mål om at støtte op om og bidrage til muliggørelsen af et CO2-neutralt samfund på bedst mulig vis både i Europa og i andre dele af verden.

"Vi er glade for at samarbejde med Toyota og Air Liquide om at teste brintløsninger til vores langdistance logistikoperationer. Vi ønsker at lære af denne erfaring, samtidig med, at vi fortsat arbejder hen imod en reduktion af vores CO2-aftryk", siger Eric Desbonnets, der er vicedirektør for Coca-Colas afdeling for drift og bæredygtighed ved Paris 2024.

"Air Liquide deler den samme ambition som Coca-Cola og Toyota: At implementere konkrete løsninger for at imødekomme udfordringen med klimaforandringerne. Det er projektet her med til og vil desuden demonstrere relevansen af brint til tung transport. Med en stigende efterspørgsel på produkter med lavt CO2-aftryk er brint særligt velegnet til transport over længere afstande, da det giver fleksibilitet og produktivitet," lyder det fra Erwin Penfornis, der er vicedirektør for den globale brintforretning hos Air Liquide.

"Vi udvider brugen af vores brintteknologi fra biler til lastbiler, busser, tog, fartøjer, generatorer og meget mere for at fremskynde implementeringen af brint i vores samfund. Det er en stor fornøjelse at samarbejde med ligesindede partnere og demonstrere vores fælles vision om bæredygtig mobilitet. Den indsigt, vi opnår fra disse test i virkeligheden vil være afgørende milepæle på vores vej mod at opnå nul CO2 fra udstødningen i alle vores logistikaktiviteter inden 2040," fortæller Thiebault Paquet, der er vicedirektør for Toyotas europæiske forsknings- og udviklingsafdeling.